Hotel California de Constantin CHEIANU

Constantin Cheianu, scriitor, dramaturg, prozator, publicist, actor și prezentator TV

Prozatorul, dramaturgul și publicistul Constantin Cheianu se naște la 21 septembrie 1959, în Trușeni, Strășeni. În 1982 absolvește Universitatea de Stat din Chișinău, după care devine redactor la „Literatura și Arta”, unde se lansează și-n proză, dincolo de ziaristică. Cofondador, împreună cu regizorul Alexandru Vasilache a Teatrului de Buzunar, în 1993. Își continuă colaborările cu diverse reviste locale, scrie piese de teatru și, împreună cu Anatol Durbală, realizează emisiunea „Ora de Ras”.

În acest an cartea „Hotel California” de Constantin Cheianu, a fost selectată, alături de „Fraierul” de Claudia Partole și „Toate întâmplările se prefac în cuvinte” de Vasile Romanciuc, în cadrul celei de-a XIX-a ediție a Programului de lectură „Chișinăul Citește”, organizat de Biblioteca Municipală B.P. Hasdeu.

„Hotel California” însumează trei nuvele scurte și este propusă la categoria maturi. „Hotel California”, „Alina” și „Merișor”, scrise în diverse perioade, cea mai nouă fiind din 2021 și cea mai veche din 1999.

„Hotel California” care, de altfel, dă titlul acestui volum, ne povește despre un scriitor basarabean ajuns la o vilă în Elveția, un soi de tabără de creație, alături de încă câțiva scriitori din diverse țări. Are o aventură de o noapte cu o scriitoare din Marea Britanie și, de fapt, toată povestea e în jurul acestei scurte aventuri. Totul pornește de la piesa celor din Eagles, probabil cea mai populară piesă din repertoriul acestei trupe, piesa „Hotel California”.

„Alina” povestește soarta unei colege pe care a avut-o autorul (o fi adevărat, o fi inventat), din băncile universității până la maturitate. Alina este o fată bună, educată, smerită, sârguincioasă, aproape perfectă într-o lume imperfectă, din acest motiv, dar și din pricina părinților care o tot sâcâie, nu reușește să-și aranjeze viața, să-și găsească un rost. E o poveste cu un adânc substrat psihologic, dramatic chiar. Alina ajunge de la o fată cuminte la o mamă care-și educă singură copilul și tot acest traseu este descris amănunțit de către autor, cu o mică vină pe care și-o asumă pentru a aventură care au avut-o cândva.

„Merișor” este cea mai veche și, propabil, cea mai tristă din toate. E despre un adolescent (desigur face trimitere către autor), scrisă în cea mai bună tradiție a prozei adolescentine și având în ea tot necesarul, primele beții, primele certuri, prima dragoste și primele dezamăgiri, etc. Totuși povestea e despre o viață care va fi sugrumată, din păcate, prea devreme. Viața nu-i decât un drum spre moarte și pe traseul ăsta avem parte de urcușuri și coborâșuri, însă direcția e una. Asta, probabil, ar fi morala acestei povești, ușor raportată și la celelalte.

Toate trei nuvele însumate în „Hotel California” au în prim plan omul simplu, nu-s eroi și nici prea carismatici sau prea inteligenți, doar niște oameni nimeriți în niște situații, totuși felul în care Constantin Cheianu descrie ce se petrece în sufletele și mintea personajelor, uneori ne lasă doar să bănuim, iar asta face și mai interesante aceste nuvele.

Sunt pentru adulți, deși, ar merge foarte bine și pentru adolescenți, textele nu conțin vulgaritate, mai degrabă sunt poetice și atât de bine ancorate în realitățile noastre cotidiene, în universul nostru, basarabean.

Ronin Terente, actor și poet,
Biblioteca „Târgu-Mureș”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s