Educaţie Mediatică

Critical_Thinking2Educaţia mediatică are ca scop dezvoltarea culturi mediatice, învăţând publicul citititor şi spectator să analizeze în mod critic informaţia, să detecteze propaganda, cenzura sau discriminarea de ştiri şi alte genuri de programe publice.

În acest context, la Biblioteca Târgu -Mureş s-au desfăşurat discuții sub genericul Educația Mediatică, cu subiectele: Educația mediatică în presa scrisă şi Educaţia mediatică  pe reţelele de socializare , organizate de Ioana Ţurcanu, colaborator al bibliotecii. La discuții au participat elevii claselor a IX-a de la Liceul Teoretic „M. Kogâlniceanu”, care au manifestat un interes deosebit faţă de temele menţionate.

IMG_5611

Activitatea a fost axată pe formarea abilităţilor participanţilor de a studia şi a cunoaşte, știrea fiind o informaţie actuală, care abordează  un eveniment nou, actual şi important pentru a deveni o stire.

Pentru a înţelege dacă informaţia din ştire este veridică, trebuie să ne punem următoarele întrebări

  1. Cine a spus aceasta?
  2. Pot avea încredere în această sursă ?
  3. Persoana respectivă nu este părtinitoare în privinţa acestui subiect ?
  4. Nu sunt eu oare părtinitor al acestui subiect ?
  5. De unde pot obţine informaţii , pentru a-mi forma propria opinie ?

De-asemenea, e bine de ştiut că informaţiile importante sunt plasate la începutul ştirilor.

În cadrul activităţii s-a făcut analiza pozelor plasate pe paginile edițiilor periodice, urmărind tehnica de prezentare a personajelor pozitive și a celor negative. Deci, personajele pozitive sunt plasate în prim plan, în culori deschise, pe când personajele negative sunt plasate în poze  în culori negre, fotografiate dintr-o  parte sau sub un anumit unghi. S-au pus la dispoziţia utilizatorilor diferite site-uri web.
În concluzie, tinerii au remarcat faptul că internetul este o sursă de informaţie, ce conţine multe ştiri false și avem nevoie de a ne documenta pentru a le deosebi.

Scopul acestei activităţi a fost de a învăţa participanţii ce este o ştire credibilă, cum se face o ştire actuală, care pagini web sunt false şi care adevărate, ce propagandă se duce pe aceste pagini, unde şi cum sunt plasate cele mai importante ştiri şi articole.

Deși, pentru a pretinde că ești bine informat, li s-a sugerat celor prezenți, că ar fi bine să privească sau să citească știri din mai multe surse, tratându-le cu obiectivitate, ca până la urmă, să filtreze, să fie apți de a lua o atitudine și să-și asume eticheta de om informat.

Participanţii au menţionat actualitatea temei şi necesitatea informării unui cerc mai larg de elevi şi utilizatori.

Ioana Țurcanu,
șef oficiu, Biblioteca Târgu-Mureș

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s